Misek -> RE: Problematika izbrisanih (28.1.2009 16:09:35)
|
IZVIRNO SPOROČILO: Vijoličarka OK Mišek, dobra razlaga. Ki pa zajema samo del 'izbrisanih'. Torej tiste, ki so želeli tu še vedno bivati, imeti lastnino, službo, zavarovanje in podobno, hkrati pa so se potem želeli vrniti v domači kraj. Vsekakor pa ne zajema tistih, ki so milo rečeno poniknili in se čez nekaj časa, ko so ugotovili, da se ne bodo vrnili kot zmagovalci, vseeno priplazili po 'svoje pravice'. Osebno menim, da s temi, ki so poniknili malo pretirava in da se malo prevec napihuje v medijih. Pravzaprav, poniknili ali ne poniknili, taksni ali drugacni motivi - dejstvo je, da drzava mora zagotoviti zakonitost. In s tem, da ni delala po zakonu odprla vrata za taksne in drugacne "povratnice", "ponikalce" in "šekulante", da sedaj morda zahtevajo nekaj, kar jim sicer ne bi pripadalo v kolikor drzava ne bi krsila zakon. Ker je drzava krsila zakon, je tezko sedaj ugotoviti, da je nekdo naredil **** zato ker je tako hotel ali ker je bil "izbrisan" in ni imel druge moznosti. Motivi bi bili bolj jasni v kolikor bi se drzali zakona. Ampak če se vrnem na tiste, ki sicer niso želeli državljanstva, želeli pa so tu delati in bivati. Kaj so ti ljudje storili? So uredili svoje državljanstvo v državi, katere državljani so želeli biti, so si uredili status tujca ali so mislili, da bo kdo namesto njih to storil avtomatično. So se pozanimali, so delovali? Sprašujem, ker tega ne vem. Ampak logično se zdi, da so morali malo misliti na to. Takrat je bilo receno (vem iz prve roke), da za tiste, ki ne zaprosijo za drzavljanstvo velja, da lahko v bodoce svoj status urejajo kot tujci. In ljudje so zaceli urejat status, vendar.... ko so prisli na uradno enoto, so im razlozili, da je njihova prijava bivanja (zacasnega ali stalnega) izbrisana. Tukaj je nastal problem. "Tuj" student, ki je studiral v slo v tistem casu in je imel tri leta prijavljeno zacasno bivalisce, na podlagi triletnega zacasnega bivalisca ni mogel prijaviti stalno bivalisce (zakon zahteva in je takrat tudi zahteval tri leta zacasnega bivalisca kot pogoj za stalno bivalisce), ker po navedbah uradne enote on ni bival v slo zacasno tri leta - ker so mu ta tri leta enostavno izbrisali. In takrat si moral ven iz slo, pa na konzulatu zaprositi za vizo. Mnogim je bilo jasno, da drzava nima te pravice ( izbrisati podatke o tvojem bivanju) in mnogim je bilo jasno, da oditi iz drzave in zaprositi za vize v gospodarski situaciji kakrsna se je ustvarila - za njih osebno velika napaka, ker se je kmalu izvedelo, da kdor stopi cez mejo ven, ne bo mogel nazaj, ne glede na garancije, nepremicnine, ki jih poseduje itn... Glede na vzdusje, ki je bilo tedaj precej sovrazno do "juznjakov", je tovrstno delovanje drzave bil poskus kako izgnati iz drzave "tiste ta manjvredne". Na eni okrogli mizi je tedanji minister za solstvo jasno in z zadovolstvom izjavil ( bila sem prisotna na tej okorgli mizi), da v sloveniji juznjaskih studentov cez kaksno leto ne bo vec, saj bodo ze poskrbeli, da ne bodo mogli tukaj studirati. Je pa jasno tudi povedal, da postelje v rizni, ki so bile v lasti "juznjaskih" podjetij (zelezarne iz YU so gradile študentske bloke s tem, da njihovi štipendisti razpolagajo s svojimi posteljami ze v zacetku 60-ih) bodo ostale slovenskim študentom, saj "juznjaskim" ne odrekajo pravice do bivanja v domu, temvec im samo uredijo tako, da tega ne bodo mogli koristiti in tako bodo resili se del drugega problema, pomankanje postelj v naselju. Kar se tiče pa pravice odkupa stanovanja po Jazbinškovem zakonu, pa menim, da je čisto prav, da je ta pripadla samo državljanom republike Slovenije. Žal mi je. Ampak treba je razumeti, da je nastala druga država in zame kot državljana neke druge države, bi moralo biti logično, da je treba stvari urediti, da se bodo razmere zame spremenile. Načeloma države ne dajejo socialnih stanovanj tujcem. Problem tujcev. "juznjaki" v sloveniji niso bili tujci in se dan danes so neka kategorija vmes, ki ni natancno dolocena. Klasicni tujci niso, ker niso nikoli sli iz svoje drzave. Kot prebivalci lastne drzave ( Jugoslavije) so imeli dolocene pravice in po razpradu YU so jim ostale dolocene pravice. Problem je kako uskladiti ta prehod. Slo je izbrala najbolj nesrecno pot, skladno z zahtevami tedanje dnevne politike in zal mimo zakona. Če je bila tukaj šlamparija, ni bila samo in izključno s strani države. Kajti prvo načelo kapitalizma je, da mora vsak skrbeti sam zase, nihče ne bo namesto njega. Jaz imam pa mnoge od teh ljudi na sumu, da niso storili nič, dokler ni bilo prepozno in dokler se jim ni posvetilo, da bi lahko poceni kupili stanovanje, če bi se drugače odločili. O njihovih motivih sama ne razmisljam. Razmisljam o tem, da bi se zadeve lahko zakonito izpeljale. Če bi sama v tistih časih živela in delal na Hrvaškem, bi se ob tako pomembnem preobratu, kot se je zgodil, prekleto pozanimala, kaj moram storiti, da bom lahko tam še naprej bivala, delala, bila zavarovana. Samoiniciativno. Seveda pa se strinjam, da državi res ne bi pretirano škodovalo, če bi izdala kakšno brošuro, kakšna navodila za ljudi. Slovenija se je osamosvojila 26.12.1990. Izbris se je zgodil februarja 1992. Teh ljudi niso 27.12.1990 pognali čez mejo, ampak so imeli debelo leto časa, da si uredijo svoj status, tako ali drugače. Namreč, če so menili, da jim pripadajo pravice kot tujcem, potem bi si morali urediti status tujca, ne pa pričakovati, da bo to namesto njih storila država. Mnogi so se pozanimali. In tako kot mnogokrat (morda imas tudi sama kaksno izkusnjo kako slabo lahko deluje birokracija) so danes podali eno informacijo, do jutri so se premislili in spremenili, pa zopet tretji dan spet nekaj drugace. Moj osebni vtis je, da se slo ni znajdla v tej situaciji in da so zavoljo dnevne politike in prisotnega antagonizma nepripravljeni vgriznili v kislo jabolko in zadevo izplejali nezakonito in proti vsem pravilom mednarodnega prava. Slovenija je bila od dneva osamosvojitve tudi podpisnica mednarodnih pogodb, na katere se je tudi sklicevala, ko ji je to odgovarjalo in to kot pravna naslednica SFRJ. Mednarodne pogodbe, ki jih je slo podpisala v okviru SFRJ (kar pomeni pogobe, ki jih je podpisala SFRJ so ostale v veljavi po osamosvojitvi) pa tudi zavezujejo slo od dneva osamosvojitve o zakonskih dolocbah in ravnanju v dolocenih situacijah ( zenevska deklaracija itn...). Prav zato tudi niso mogli ljudi fizicno izgnat iz slo, ker so jim pripadale pravice, pa se je to izpeljalo prikrito in potihem. Izbrisani so aktivni vse od zacetka problema, vendar se dolgo za njih ni slisalo. Po eni strani zato, ker so menili, da bo uporaba pravnih sredstev, ki jih ponuja drzava ucinkovala in da bodo problem tako resili, pa tudi zato, ker je nasi drzavi odgovarjalo, da se o tem nic ne ve. Enkrat je pa moralo pociti.
|
|
|
|