Anonimen
|
http://www.spv-rs.si/clanki.php?id=343&PHPSESSID=613144bc6ef756ff8a5efb385dd2cc80 Zakaj moj otrok potrebuje varnostni sedež ? Seveda se vsak otrok najbolje počuti v maminem naročju. A nekaj so dobri občutki in prijeten dotik, drugo pa so sile ob prometnih nesrečah. Že pri trku vozila, ki vozi s hitrostjo 50 km/h, se naletna teža poveča več kot 30 krat. To dejstvo lahko predstavimo s praktičnim primerom:«mamica, ki tehta 50 kg, ob trku pa ni pripeta z varnostnim pasom in drži otroka na prvem sedežu, stisne otroka ob armaturo z naletno težo okoli ene tone in pol.« Verjetno bi nas veliko zatrjevalo, da se bomo pri hitrosti 50 km/h z lahkoto zadržali na sedežu ali na volanu, tudi če nismo pripeti. To isto, prevedeno v vprašanje pomeni, le kdo si upa skočiti v globino 14 metrov, verjetno nihče. Isto je z otrokom – verjetno se ga nihče ne bi upal loviti, če bi otrok padal z višine 14 metrov. Odgovor je preprost. Raje si pripnimo varnostni pas, otroka pa že od prve vožnje iz porodnišnice navadimo na to, da je v avtu njegovo edino pravo in varno mesto v ustreznem varnostnem avtosedežu. Nazadnje še en zelo uporaben nasvet: otroka vedno vozite pripetega v sedežu, tudi pri najkrajših vožnjah se prepričajte, da ste v avtu pripeti vsi z varnostnimi pasovi. Bodite zgled, saj gre za varnost vas samih in vaših najdražjih! Kakšne obveznosti nam nalaga zakon o varnosti cestnega prometa ? Med vožnjo v dvoslednem motornem vozilu z vgrajenim zadrževalnim sistemom mora biti otrok, mlajši od 12 let ali manjši od 150 cm, zavarovan z zadrževalnim sistemom, ki je primeren otrokovi telesni rasti in telesni masi. V osebnem avtomobilu, v katerem zaradi konstrukcijskih lastnosti avtomobila otroka ni mogoče zavarovati na tak način, sme sedeti tak otrok le na zadnjem sedežu. Z globo 30.000 tolarjev se kaznuje voznik, ki ne poskrbi za ustrezno zaščito otroka. Na kaj moramo biti pozorni pri nakupu ustreznega otroškega avtosedeža? Oznaka otroškega varnostnega sedeža – test ECE: Vsak varnostni sedež mora biti preizkušen po zahtevah, ki so predpisana s homologacijo – evropskim predpisom ECE. ECE-R44 (ECE = Economic Commission of Europe – R44=Regulation) je evropski predpis, ki ga morajo opraviti vsi proizvajalci otroških varnostnih sedežev na enem od predpisanih inštitutov. Tako mora imeti vsak sedež opravljeno homologacijo (trenutno je to ECE R44/03 in ECE R 44/04). Ustrezna in primerna velikost otroškega varnostnega sedeža - skupine ! Otroški varnostni sedeži so razdeljeni v skupine glede na otrokovo težo in starost. Te skupine so: SKUPINA 0+ sedeži za otroke stare do 1 leta in pol,oziroma do 13 kg telesne teže SKUPINA I sedeži za otroke stare od 8 mesecev do 4 let, oziroma od 9 do 18 kg telesne teže SKUPINA II + III sedeži za otroke stare od 3 do 12 let, oziroma od 15 do 36 kg telesne teže Varnostni sedež in zračne vreče (airbagi) Otroški varnostni sedež lahko namestite tudi na sovoznikov sedež. Vendar pozor, ko dojenčka prevažate v otroških sedežih na sovoznikovem sedežu, obvezno začasno izključite varnostni meh (airbag) – (s posebnim ključem pri novejših avtomobilih), v kolikor te možnosti nimate, pa je najbolje, da sedež namestite na zadnjo klop v avtomobilu. Isofix Veliko novejših modelov avtomobilov je že opremljena s pritrditvenimi točkami za varno pritrditev otroškega varnostnega sedeža isofix. Gre za standardiziran sistem pritrditve, ki omogoča, da se otroški sedež hitro, trdno in predvsem brez napak pri montaži namesti v avto. Otroški varnostni sedež ima posebna vodila, v karoseriji avtomobila pa so posebne zaponke (pod naslonom sedeža), v katere se potisne vodilo sedeža oz. podstavka. Sedaj pa POZORNO: vsak isofix avtosedež mora imeti dodatno oporo (podstavek) v dno avtomobila (v prostor, ki je sicer namenjen za noge potnika na zadnjem sedežu), da se morebitna nihanja kar najbolj ublažijo. Druga možnost pa je povzeta po ameriškem standardu (NHTSA), to je tako imenovani Top Tether – poenostavljeno povedano - to je dodatni pas, s katerim pritrdimo varnostni sedež v zgornjem delu, da ne zaniha. Pri vsem navedenem pa velja izpostaviti, da je isofix sistem, uporaben največ do 18 kilogramov otrokove teže (to pomeni, da so avtosedeži s sistemom isofix za skupine 0+ in I, oziroma največ do starosti 4 let). Zakaj? Otrok teže nad 18 kilogramov mora biti obvezno varovan s sistemom, ki je pritrjen na karoserijo avtomobila (varnostnim pasom - tako kot odrasla oseba). V čem je prednost isofixa ! Pri pritrditvah varnostnih sedežev v avto z varnostnimi pasovi se največkrat pojavlja, da je več kot 60% varnostnih sedežev napačno ali slabo pritrjenih, s pritrditvijo s sistemom isofix pa se ta odstotek zmanjša na manj kot 5%. Nakup novega sedeža Ko se odločate za nakup sedeža naj vas ne zapelje barvni vzorec. Najprej izberite varni model sedeža in šele nato barvni vzorec, ki imate na voljo. Kakšen pa je varen oziroma primeren sedež, glede na velikost otroka? Ko boste otroka posedli v sedež, naj vam bodo osnovno merilo zgornje luknje, kjer potekajo pasovi, kajti če so ramena višje, kot poteka vpetje varnostnih pasov, je velika možnost poškodb otrokovih ramen in ključnice. Svetujemo vam, da se za nakup sedeža odločite tam, kjer vam bodo ponudili nasvet in po možnosti pomagali pri montaži varnostnega sedeža v vaš avtomobil. Nakup starih avtosedežev Na trgu je zagotovo moč kupiti zelo veliko različnih rabljenih sedežev. Načeloma takšno rešitev odsvetujemo iz različnih vzrokov. Eden izmed njih je, da je bil sedež že udeležen v kakšnem trku, kjer je prišlo do deformacije plastike, poškodbe ogrodja…. Ravno tako ne priporočamo uporabo sedežev starejših od 5 let, saj se plastika ter drugi deli sedeža z leti obrabijo in izgubijo svoje prvenstvene lastnosti, pri čemer je velika verjetnost, da v primeru prometne nesreče, sedež ne upraviči svojega namena. Velja tudi pomisliti, da se tehnologija izdelave in varnostne zahteve konstantno spreminjajo v smeri višjih standardov varnosti, kar je za vašega otroka tudi najpomembneje. Kako delujejo sile v primeru prometne nesreče pri uporabi ustreznih/neustreznih varnostnih sedežev? Najlažje si delovanje sil ponazorimo z opravljenimi testi v različnih inštitutih. Na spletni strani avstrijskega inštituta http://www.autokindersitz.at (rubrika: Infos&Facts – Gebrauchte Kindersitze) si lahko v video testu ogledate neverjetno delovanje sil v trkih in pomembnost pravilne uporabe sedežev in varnostnih pasov. Napake ob uporabi avtosedežev! V različnih svetovalnih programih na naših preventivnih akcijah ugotavljamo, da je najpogostejša napaka na eni strani slabo ali napačno pritrjen sedež in na drugi strani nepravilno uporabljen zadrževalni sistem (varnostni pas) - s čimer ni zagotovljena primerna varnost otroka v vozilu. Osnovno merilo, kdaj otrok preraste sedež je, ko otrokova ramena presežejo vrh vpetja naramničnih pasov. Pomembno je tudi zavedanje staršev, da otroku varnostne pasove zategnemo tako močno ob otrokovo telo, da v primeru nesreče prepreči preveliko zanihanje. Tudi pri tem je zelo pomembno, da je varnostni pas vpet na kovinsko ogrodje in ne na plastiko, ki pod močno silo poči ali se lomi. Če je sedež napačno pritrjen, če otoka vanj niste pravilno namestili in dovolj močno zapeli ali če ste sedež namestili tja, kjer se bo ob trku sprožila varnostna blazina, tvegate nepredvidljive posledice in poškodbe otroka. Varnostni sedež namreč v tem primeru ne opravi svoje naloge. Tehnični izrazi A Air-Cushions = Zračna blazina: Varuje otroško telo z bočne strani. Poleg tega se zračne blazine na sedežu nastavijo glede na višino otroka. Automatic belt = Avtomatski varnostni pas: Varnostni pas z avtomatskim navijanjem, v današnjih časi so to v glavnem 3- točkovni varnostni pasovi. B 2-Point-Belt = 2-točkovni varnostni pas: Varnostni pas, ki je pritrjen le v dveh točkah v avtu (najpogosteje le na srednjem zadnjem sedežu). 4-Point-Belt = 4-točkovni varnostni sistem: Nameščen je v CRS; otrok je varovan s številnimi varnostnimi pasovi, ki potekajo preko telesa kot »vezi« (največkrat v treh ali petih točkah). Belt Slackness = Ohlapnost varnostnega pasu: Če pas ni dovolj tesno ob telesu je ohlapen in je velika nevarnost dodatnih poškodb. Belt Tension Adjuster = Prilagoditev napetosti varnostnega pasu: Tehnična napeljava, ki regulira napetost (tesnost) varnostnega pasu. Booster Seat = Jahač: Avtosedež brez hrbtišča za starejše otroke (nad 15 kg teže) , z uporabo 3-točkovnega varnostnega pasu. C Infant-Carrier = Prenosni avtosedež za dojenčka: Glavni pogoj za vse CRS (otroški varovalni sistem) je to, da so nameščeni nasprotno smeri vožnje in velja za vse sedeže ECE skupine 0/0+. Combination Seats = Kombinirani avtosedeži: CRS, ki jih lahko uporabite za več ECE starostnih skupin otroka. Crash Protection System = Varnostni sistem proti trkom: To je dodatni sistem,ki je nameščen pred otrokom in v primeru nesreče varuje otroka z odbojno blazino. CRS = Angleška okrajšava za: "Otroški varovalni sistem". Crumple Zone = Naguban del: Deli avta, ki absorbirajo pritiske (se deformirajo v primeru nesreče). D Dummy = Lutka za testiranje in meritve pritiskov na telo med trkom. E ECE / ECE-Groups = Economic Commision for Europe (Evropska gospodarska komisija) ECE-skupine so standardizirane in razvrščene po starostnih skupinah in telesni teži. Predpis ECE No 44 predpisuje testiranje otroških varnostnih sistemov, 04 pa je najnovejša nadgradnja predpisov, ki jih predpisuje standard. I Isofix = Pritrdilna povezava med avtomobilsko karoserijo in otroškim varnostnim sedežem, kjer ni potrebno dodatno pritrjevanje otroškega varnostnega avtosedeža s 3-točkovnim varnostnim pasom. R Reboard-System = Vzratni sistem: Ne ravno pravilen, pa vendar podoben izraz za avtosedež nameščen v obratni smeri vožnje (CRS). S Safebag = Dodatna zaščita (varna vreča): Safebag nudi dodatno zaščito otroka pri trku. Shockabsorbers = Blažilec udarcev: Stranski deli varnostnih avtosedežev vsebujejo dodatne blažilne materiale, kateri zmanjšujejo udarce (absorbirajo deformacije). Side Airbags = Stranski varnostni mehi (zračne blazine): Zračne blazine, ki nudijo zaščito med bočnim trkom. Submarining = Polzenje iz sedeža: Izraz, ki pomeni zdrs iz sedeža, ker varnostni pas ni bil dovolj ob telesu in telo ob čelnem trku »potegne« naprej izpod pasu. T TNO = Road Vehicles Research Institute. Free Institute in the Netherlands – neodvisni nizozemski inštitut za preizkuse varnostnih avtosedežev, kateri ima največjo veljavo na svetu. Top Tether = Zgornji pas: Nekateri ISO- Fix otroški avtosedeži morajo biti pritrjeni z dodatnim pasom v avto. Na zgornjem delu sedeža (naslona) pri ISO- Fix otroških avtosedežih je pritrdilna točka za pas, prav tako pa mora imeti tudi avto za to namenjeno pritrdilno točko. Testi:
|