frost -> RE: hiperaktivnost in preventivno ravnanje (21.3.2009 21:49:09)
|
Tistih 'simptomov' v prvem postu je definitivno premalo, da bi se na podlagi tega dalo sklepati o ADHD, oziroma motnji pozornosti s hiperaktivnostjo. Glavna triada primanjkljajev pri adhd je: zmanjšana pozornost, impulzivnost in hiperaktivnost. -Zmanjšana pozornost se kaže v tem, da otrok težko usmerja in obdrži pozornost na določenih aktivnostih(na tisto kar ga zanima se lahko dobro koncentrira, na tisto kar ne-na primer šolsko delo-pa težko), sanjari, ne dokonča začetega dela in ima težave pri poslušanju. -Impulzivnost se kaže v tem, da nekaj naredi preden premisli o posledicah, hitro zamenjuje aktivnosti-ne zdrži dolgo pri eni stvari, otrok je neorganiziran, pogosto prekinja pogovore drugih in skače v besedo. -Hiperaktivnost pa se kaže v tem, da otrok ne more biti pri miru, ne sedi pri miru, se zvija na stolu, težko zaspi, skače po postelji-kot da ne najde pravega položaja, pleza na stvari... To niso ravno diagnostični kriteriji, je pa malo več stvari, kot je bilo prej napisanih. Pa tudi ni nujno da otrok vse to dela. Glede tistega, da imajo otroci z adhd pogosto disleksijo, ne vem. Še nisem slišala. Je pa lahko adhd povezan z avtizmom, bipolarno motnjo, anksioznostjo, obsesivno kompulzivno motnjo in kakšnimi vedenjskimi motnjami-ni pa to nujno. Spadata pa disleksija in adhd pod učne težave, tako da je mogoče tu povezava. Za 'preventivo'...nič ne škodi če otroku ponudite čim več aktivnosti, če se vam zdi da to potrebuje, da pokuri odvečno energijo. Predvsem je pri otrocih z adhd je potrebna strpnost in sistematičnost. Pa tud konsistentnost in rutina. Torej, določite pravila in se jih držite, da bo otrok vedel, kaj lahko pričakuje. Postavite zelo jasne meje in neke cilje, kaj želite od otroka-obenem pa naj bodo ti cilji dosegljivi. Torej najprej postavite te cilje nizko, mogoče prenizko-da vas lahko otrok uboga, da je to v skladu z njegovo zmogljivostjo. Da je lahko uspešen. Otroci z adhd si težko zapomnijo verbalna navodila-naredite raje slikovna, ker si bodo prej zapomnili. Navodila naj bodo jasna in kratka. Skupaj z otrokom načrtujte dnevne in tedenske dejavnosti-za te dejavnosti lahko naredite slikovne urnike. Razložite otroku, kaj sledi, kaj takrat pričakujete od njega. Sistematično-najprej to, potem to. Najprej ubogaš mamico in očija, potem lahko tisto, kar ti želiš. Kupite kakšne privlačne nalepke-za vsako dejavnost po urniku, ki jo uspešno opravi dobi nalepko, ki jo nalepi na urnik, ali poseben list, kjer zbirate 'točke'. Ko zbere določeno število nalepk, dobi nagrado-nekaj malega, lahko materialno lahko kaj drugega-lahko izbira aktivnost, pove kaj želi za kosilo...kaj takega. Pomembno je veliko aktivnosti-otrok z adhd se mora gibati. Če mu to preprečimo,se lahko počuti nemirnega in ujetega. Potem vso pozornost usmeri na svoj nemir in nas še manj posluša kot bi nas sicer. Ugotovite, ali je otrok hiposenzitiven ali hipersenzitiven-to ni omejeno samo na otroke z adhd, ampak na vse, tudi mi smo hipo ali hiper. To nima nobene zveze s hiperaktivnostjo! -Hiposenzitiven otrok je 'imun' na zunanje dražljaje. Ne motijo ga glasni zvoki, lahko se koncentrira tudi če je okrog njega veliko ljudi, je manj občutljiv na mraz in bolečino,...Tak otrok išče dražljaje, jih potrebuje. Zato pleza po drevesih, zato skače, zato teka naokrog-ker potrebuje to stimulacijo. Zelo lahko pomagajo masaže. Pa kakšne igre ki vsebujejo veliko senzorike-tipanje različnih površin, grobih, mehkih, toplih, mrzlih. Bazen s tistimi pisanimi kroglicami. Peskovnik. Vedro s fižolom, rižem, vodo itd. Plastelin. Tiha glasba v ozadju, ko počnete kaj, pri čemer se zahteva sedenje. Risanje z barvami za roke, dajte veliko rolo papirja na tla, pobarvajte si stopala in hodite gor. Vse se da pomiti :) Tudi tista žoga je fino, če otrok težko sedi pri miru-da lahko med sedenjem malo poskakuje. Ampak pazite, da ima otrok že dobro ravnotežje, da ne bo kakšnih nesreč. Veliko vodene aktivnosti-telovadba, plavanje, sprehodi. Če pri telovadbi težko čaka na vrsto, naj vas to ne ustavi. Začnite s tistim urnikom in nalepkami. Če pridno počaka, dobi nalepko. Začnite z majhnim-ne postavite ga v vrsto kjer je pred njim 20 ljudi, začnite najprej s tremi. Lahko vadite doma, samo družina. Izmislite si neko aktivnost in se postavite v vrsto-aktivnost naj bo otroku zanimiva, tako da bo hotel čim prej poskusiti. Razložite, da mora pridno počakati na vrsto-če mu uspe, dobi nalepko. Če mu ne, skrajšajte naslednjič vrsto. Dobro je da doživi najprej kak uspeh. Vendar kasneje ne popuščajte. -Hipersenzitiven otrok je občutljiv na te dražljaje. Moti ga okolica, lahko je bolj občutljiv na bolečino, motijo ga razne teksture-noče nositi oblačil iz določenega materiala, moti ga veliko ljudi okrog njega, zvoki, vonji... Lahko, da ima otrok nekaj lastnosti hiposenzitivnega, nekaj pa hipersenzitivnega-ugotovite katerih je več in delajte na tem. Zdaj sem komaj opazila, da je punčka stara komaj 3 leta. Je v zelo živahni fazi :) Ne pričakujte od nje preveč. 3 letni otrok težko zadrži pozornost, če ga nekaj ne zanima. 5 minut je že zeeeelooo velik uspeh. Ne silite otroka s pobarvankami-jo bodo že v šoli, ko bo treba razvijat fino motoriko in pisanje po črtah. Naj čečka po listu. Glede sprehodov-možno je da gre tudi za ljubosumje zaradi dojenčka. Posvečajte ji veliko pozornosti, vključujte jo v skrb za dojenčka. Naj vam pomaga peljati voziček. Naj pomaga izbrati oblačila za dojenčka...Za sprehode si izmislite kakšno temo, ki ji bo zanimiva. Nabirajte rože, kamenčke, ki jih boste kasneje doma pobarvali...Pri vsem sodelujte, naj vam bo to v veselje. Ne pošiljajte otroka samega nabirat kamenčke, ker se bo dolgočasil-naj mož tačas pelje voziček, vi pa brskajte po tleh in najprej osmislite igro-iščemo lepe kamenče,ki jih bomo kasneje barvali, bodite navdušeni nad vsakim kamenčkom ki ga najdete...če pokaže zanimanje, bodite še desetkrat bolj navdušeni nad vsakim kamenčkom ki ga najde ona. Ko se zaigra, se počasi umaknite-sedaj imate čas zase. Ampak v tem času ne pozabite na pohvale-čez 2, 3 minute spet pojdite k njej in jo pohvalite, da je pridna, da nabira lepe kamenčke. Potem čez čas pa ta razmik povečujte-torej 5 minut samostojne igre, da dobi pohvalo. Ne prehitevajte. Če je 5 minut preveč in medtem že izgubi zanimanje, se vrnite na 3 minute. Pa ni zdaj nujno, da samo kamenčke nabirate-verjamem da si lahko izmislite kaj bolj kreativnega. Koncept je pa enak-igrajte se, počakajte da sprejme igro in se v njo vživi, umaknite se, pohvalite. To je vse. Če ne deluje, je verjetno zato ker ji igra ni dovolj zanimiva ali pa tudi vi ne kažete zanimanja. Ne jezite se zaradi tega-izmislite si nekaj novega. Enako lahko počnete, če se težko sama lepo zaigra doma ali v peskovniku-skupaj delajte potičke, pohvalite vsako, tudi če ne uspe najboljše. Ne rabi biti vse perfektno in to mora tudi ona sčasoma dojeti. Dajte pohvale za lepo in umirjeno igro. Ne pozabite na veliko gibanja in senzorike, če to potrebuje-ne pričakujte umirjenosti, če niste prej poskrbeli za aktivnost. Upam da bo komu kaj iz tega posta prišlo prav...lep pozdrav
|
|
|
|