ejša1
|
Jaz sem tudi že bila v podobni situaciji in sem se pozanimala na zvezi potrošnikov, kjer imajo nekje na svoji spletni strani objavljeno tole (ne vem več točno kje): ZVEZA POTROŠNIKOV SLOVENIJE V pravni pisarni Zveze potrošnikov Slovenije se praktično vsak dan srečujemo s težavami, ki jih imajo potrošniki z obrtniki. Tako je naš član naročil nova okna in vrata z montažo, izvajalcu, samostojnemu podjetniku, pa je vnaprej plačal 70 % dogovorjene cene. Dogovorjeni dobavni rok je bil dva meseca, vendar je potrošnikova hiša tudi po štirih mesecih še vedno brez oken in vrat. Nekdo drug je kupil nov parket in se z obrtnikom dogovoril za polaganje. Ko je bilo delo končano, se je izkazalo, da parket ni pravilno položen, izvajalec storitve pa napake ni hotel priznati. Podobnih primerov je veliko, zato smo tokrat pripravili nekaj pojasnil o tem, na kaj morate biti pozorni, ko sklepate pogodbo z obrtnikom ter kako ravnati, če je obrtnik storitev pomanjkljivo opravil. Najprej morate seveda obrtnika izbrati. Pri tem so lahko v pomoč izkušnje oziroma priporočila znancev, vendar pa vam svetujemo, da izbirate med več ponudbami, ki naj vsebujejo tudi čim več pomembnih informacij (o ceni, materialu, roku za izvedbo del, načinu plačila…). Vsekakor pa pred sklenitvijo pogodbe preverite, ali je izbrani obrtnik registriran za opravljanje svoje dejavnosti. To lahko storite na spletnem portalu Obrtne zbornice Slovenije www.ozs.si. Na istem naslovu boste našli tudi seznam obrtnih mojstrov. Obrtni mojstri so tisti obrtniki, ki so opravili mojstrski izpit pri Obrtni zbornici, njihove storitve pa naj bi bile zaradi dodatnega izobraževanja in usposabljanja visoko kakovostne. Cena in način plačila Za izvedbo obrtniških storitev ni treba skleniti pisne pogodbe. Predlagamo pa, naj vam obrtnik izstavi vsaj pisni predračun, iz katerega bo razvidna storitev, za katero ste se dogovorili, material, ki bo uporabljen pri delu, cena za storitev in podatek, ali vključuje tudi strošek za material, pogoji plačila, rok pričetka del in kdaj bodo predvideno dokončana idr. Pozorni bodite tudi na to, ali cena že vsebuje DDV ali ne. Velikokrat namreč dobimo pritožbe potrošnikov, ki so se z obrtnikom dogovorili za ceno, niso pa vedeli, da vanjo še ni vključen tudi davek na dodano vrednost (DDV). Ko je bila storitev opravljena, se je seveda pojavila težava, saj je izvajalec zahteval 20 % višje plačilo, kot je bilo dogovorjeno. Zakon o varstvu potrošnikov o tem jasno določa, da mora cena za ponujeno blago ali storitev že vsebovati DDV. Preden ne pregledate opravljenega dela oziroma izdelka in ga ne potrdite, ga niste dolžni plačati. V praksi pa se velikokrat dogaja, da se stranki dogovorita za predplačilo. To je smiselno predvsem takrat, ko morate poravnati stroške za material (na primer za keramične ploščice). Upravičeni ste zahtevati obresti za predplačilo, če bodo od plačila pa do izvedbe del minili več kot trije delovni dnevi, in sicer po obrestni meri, po kateri se obrestujejo hranilne vloge, vezane nad tri mesece. Obrtnik mora za opravljeno storitev izstaviti račun. Če ta ni popolnoma razumljiv, vam mora obrtnik omogočiti, da preverite pravilnost zaračunanega zneska glede na kakovost in količino opravljene storitve. Se lahko cena kasneje zviša? Dogovorjena cena zavezuje obrtnika. Zakon pa dopušča možnost kasnejšega zvišanja cene, če se izkaže, da je prekoračitev neizogibna in se potrošnik in obrtnik predhodno nista dogovorila za izračun z izrecnim jamstvom. O povečanju cene vas mora obrtnik nemudoma obvestiti. Če pa ste se dogovorili za račun z izrecnim jamstvom, obrtnik cene ne more zvišati, četudi je v posel vložil več dela oz. je izvedba dela terjala večje stroške, kot je pričakoval. Kaj storiti, če obrtnik zamuja z izvedbo storitve? Obrtnik je dolžan opraviti delo po dogovoru in po pravilih posla. Delo mora opraviti v dogovorjenem roku, če pa rok ni bil dogovorjen, pa v času, ki je razumno potreben za tako delo. Ko obrtnik ne izpolni svoje obveznosti in v dogovorjenem roku ne dobavi izdelka oz. ne opravi storitve, imate možnost zahtevati izpolnitev obveznosti ali odstopiti od pogodbe. To morate obrtniku tudi sporočiti, najbolje pisno. Če je rok bistvena sestavina pogodbe, obrtnik pa tako zamuja z začetkom ali dokončanjem posla, da je očitno, da storitve ne bo pravočasno opravil, lahko odstopite od pogodbe in zahtevate povračilo škode. Od pogodbe pa lahko odstopite tudi takrat, če za vas izpolnitev pogodbe zaradi zamude ni več smiselna. Opozoriti pa velja, da od pogodbe ni mogoče odstopiti zaradi neizpolnitve neznatnega dela obveznosti. Kaj pa, če ste izvedbo del že plačali? Obrtnik vam mora vrniti celotni plačani znesek, dolžan pa je plačati tudi obresti od dneva, ko znesek je dobil. Pogodbeno kazen pa je dolžan plačati le, če ste se za to posebej dogovorili. Reklamacija storitve Ko obrtnik opravi storitev, morate opravljeno delo natančno pregledati. Če so dogovorjena dela za obrtnika opravili njegovi podizvajalci, odgovarja tudi za njihovo delo. O pomanjkljivostih morate obvestiti obrtnika v dveh mesecih od takrat, ko se pokaže napaka ter v dveh letih po opravljeni storitvi. V zahtevi morate natančno opisati pomanjkljivosti, izvajalcu storitve pa morate tudi omogočiti, da si ogleda pomanjkljivosti, na katere ste ga opozorili. Priporočamo vam, da zahtevo pošljete pisno, saj boste tako imeli dokazilo za morebitno kasnejše reševanje spora na tržnem inšpektoratu ali pred sodiščem. Zakon omogoča, da izbirate med štirimi zahtevki: lahko se odločite za odpravo pomanjkljivosti, za vrnitev dela plačanega zneska, lahko zahtevate, da obrtnik storitev ponovno opravi, ali pa zahtevate vračilo plačanega zneska. Če izvajalec storitve prizna napake in torej te niso sporne, mora vaši zahtevi ugoditi najkasneje v 8 dneh. Če pa napak ne priznava, vam mora v 8 dneh poslati le pisni odgovor. Pri uveljavljanju reklamacij se pogosto zgodi, da se obrtnik z zahtevo po odpravi pomanjkljivosti ne strinja in nastane spor o obstoju napake. Če od izvedbe del še ni poteklo 6 mesecev, bo moral obrtnik z mnenjem sodnega izvedenca dokazati, da je vaša zahteva neupravičena. Če pa je od izvedbe del preteklo že več kot 6 mesecev, pa boste morali pomanjkljivosti z izvedenskim mnenjem dokazovati vi sami na svoje stroške. Seznam sodnih izvedencev za posamezne stroke je objavljen na spletnih straneh Ministrstva za pravosodje (www.mp.gov.si), lahko pa ga dobite na Obrtni zbornici Slovenije. Na Obrtni zbornici smo tudi izvedeli, da lahko sodni izvedenci delujejo kot mediatorji. Lahko torej pripravijo izvedensko mnenje o storjenih pomanjkljivostih in o načinu njihove odprave, lahko pa stranki tudi pomagajo, da razreši težave v dogovoru z obrtnikom. Velikokrat se zgodi, da so potrošniki tako nezadovoljni z obrtnikovim delom, da ne želijo, da bi napake odpravil isti obrtnik. Tudi v takem primeru je treba obrtnika najprej opozoriti na pomanjkljivosti in mu omogočiti, da jih pregleda. Če tega ne boste storili, reklamacija ne bo pravilna. Potrošniki seveda lahko izbirajo, na kakšen način naj bodo pomanjkljivosti odpravljene. Če torej ne želite, da bi napake odpravil isti obrtnik, lahko zahtevate vrnitev dela plačanega zneska, s katerim boste plačali delo drugega obrtnika. Upam, da ti koristi-meni je
|